Tak jste zaujali. Získali jste pozornost. Jste za dveřmi. Co teď? Většina obchodníků tlačí. Nejlépe říci úplně vše, co máme v hlavě a na jazyku. Jako kdyby žena nebo zákazník, o kterého usilujeme, byla paní učitelka a my ji chtěli přesvědčit o tom, co vše jsme se zvládli namemorovat. Bohužel však za dlouhý přednes naučené látky jedničku nedostaneme.
Pokud jsme totiž zaujali, POTŘEBUJEME DRUHOU STRANU POZVAT, ABY S NÁMI FORMOVALA SPOLEČNÝ PROSTOR. Zkusme chvíli poslouchat. Ale přiznejme si, že jako muži/obchodníci máme s nasloucháním trochu problémy. Naše ego stále tlačí, abychom převzali iniciativu a ke všemu se okamžitě vyjadřovali.
1. NEDÁVEJTE PRŮBĚŽNÉ RADY NEBO HODNOCENÍ – zkuste počkat, až druhá strana řekne vše, co říci chce. Možná nám řekne i co od nás očekává, jinak by to mohlo vypadat jako klasický manželský rozhovor:
ŽENA: Řeknu ti, v práci je to teď těžké. Delegovali na mne hodně úkolů a za posledního půlroku nemám ani čas chodit na oběd…
MUŽ: Tak si nos oběd z domova.
ŽENA: Doufám, že to takhle nepůjde dál. Je nás tam o jednoho míň než loni a stále máme více práce…
MUŽ: Tak se podívej na Jobsy. Třeba tam najdeš něco zajímavého.
ŽENA: Ale ta práce je velmi zajímavá. Jenom je jí hodně…
2. BUĎTE PŘÍTOMNÍ V PROSTORU DRUHÉ STRANY A VNÍMEJTE – umíte si to představit, manželka vám začne něco povídat a v tom na velké obrazovce na trávník vybíhají opálení kluci z Barcelony. Ten ťukec, ty přihrávky, to se nedá nesledovat… A tak když se vás zeptá, zda vnímáte, odpovídáte, že ano, ale nevíte o čem mluvila. Dejte prosím prostor druhé straně, nezasahujte do toho, ale zůstaňte stoprocentně přítomní. Pokud se vzdálíte, druhá strana to velmi rychle pozná a bude váš zájem oprávněně považovat za povrchní. Znám mnoho obchodníků, kteří se mentálně vzdalují, když zákazník začne povídat.
POKUD CHCETE NĚKOHO ZÍSKAT, MUSÍTE MU UDĚLAT PROSTOR, ABY K VÁM MOHL VEJÍT. I VERBÁLNĚ.
Jinak by to mohlo vypadat jako když mě před několika lety oslovila jedna firma, abych jim zhodnotil jejich prodejce. Firma dovážela z Itálie a Německa instalatérský materiál. Baterie, trubky, těsnění atd. S jedním prodejcem jsme dorazili za majitelem velkoobchodu, který měl pobočky ve většině krajských měst. Přivítali jsme se, posadili a obchodník se slovy: „Dovolte mi představit vám náš sortiment…“ vytáhl pětisetstránkový katalog s asi třemi tisíci položek a začal prezentovat. Poctivě otáčel jednu stránku za druhou. Ještě pečlivěji představoval jednotlivé vodovodní baterie. Minuty plynuly a pozornost má a majitele velkoobchodu pomalu odtékala. Majitel se zarazil až v okamžiku, kdy obchodník řekl: „A toto je naše nejlevnější baterie.“
„Víte, pro nás není důležitá cena baterie,“ řekl majitel, „ale cena trubky. U nás nakupují malí instalatéři a ti nakupují, kde je nejlevnější trubka, a tam koupí i zbytek.“
„Chápu, to je obvyklé,“ reagoval obchodník a prezentoval další úchvatnou baterii. Protože trubky měl až o tři sta stránek dále.
UDĚLEJTE ŽENĚ/ZÁKAZNÍKOVI PROSTOR. POZVĚTE JI DO NĚJ. ZŮSTAŇTE V NĚM SPOLEČNĚ A TANČETE TANCE, KTERÉ NAVRHNE. A NEBOJTE SE. TANEČNÍ VEDENÍ JE STÁLE NA VAŠÍ STRANĚ.
Dostala se mi do rukou kniha o balení žen. A připadala mi zajímavá. Nevím zda proto, že jsem již 18 let ženatý nebo proto, že přes 20 let dělám…
Mnoho obchodníků říká, že nemůže při akvizici nového zákazníka uspět, protože má stávajícího dodavatele. „Tam je zaháčkovaný XY a nedá se tam…
Pri spolupráci s Jurajom z Towers Consulting sme adresovali posilnenie obchodného uvažovania – najprv pri tíme predpredajnej podpory, v ďalšom tiež pri technickom tíme v našej spoločnosti. Najviac oceňujem flexibilitu v prispôsobení základných konceptov SPIN sellingu úrovni môjho tímu a názorné príklady z nášho trhu. Školenia boli tímom hodnotené veľmi dobre.
Ozveme se, jakmile to bude možné